Thursday, December 8, 2011

sharing is caring..

Salam semua.

Hari ni mood untuk share apa yang membuatkan aku leka untuk sehari dua ni. First, dok ralit membuat bunga pahar untuk kenduri Aja. Bunga ni memang klasik lah. Aku transfomed sikit untuk nampak uptodate. Tang bunga ni nanti aku cerita dalam
segmen "renjis renjis dipilis"...chewah!..

Aku nak tunjukkan cara buat coklat yang mudah.

Cuti2 sekolah ni budak2 ramai kat rumah bolehlah buat coklat ni. Mesti dia orang suka. Boleh jadikan aktiviti keluarga dan menguji kreativiti. Musim2 kenduri sekarang mungkin boleh buat doorgift atau masuk dalam beg berkat.


 Coklat ni untuk anak buah hubby (Iwan) yang nikah minggu lepas. Sabtu ni langsung sebelah lelaki. So, mak dia minta buatkan coklat dalm 120 pcs coklat oreo untuk masuk dalam goodie bag.

Mungkin ramai dari u alls dah tahu cara buat coklat ni. Cuma bagi aku yang penting anak2 aku boleh dengan senang nak refer apa2 kat blog aku ni. Cara aku senang dan simple je. Budak kecik pun boleh buat. Pada aku kalau buat sendiri lagi puashati dan jimat. Yang penting minat dan kesabaran sebab a bit messy. Jom cuba!.

Bahan2:

Coklat susu dan coklat putih (milk/white chocolate)
Pewarna
Perasa
Biskut oreo/cremo
Acuan coklat
Bekas air panas
Mangkuk Aluminium

Sebelum tu masak air hingga mendidih dan masukkan ke dalam termos nasi lemak saiz yang kecil sekali. Aku lupa lah  nak snap gambarnya tapi aku rasa korang tau benda tu. Instead of double boil kat atas dapur cara ni paling senang dan mudah.




coklat potong kecil2 dan masukkan dalam mangkuk aluminium. Berapa byk? suka hati korang. Dah habis boleh cairkan lagi. Letak atas termos.



kacau hingga coklat cair.

masukkan dalam piping bag.

cairkan juga coklat putih. Letak pewarna dan perasa jika suka. Masukkan dalam piping bag.





paipkan coklat putih ke dalam acuan. Jika gunakan acuan yang berbunga, paipkan coklat pada bentuk bunga yang dikehendaki sahaja.


hentakkan sedikit acuan coklat untuk meratakannya dan mengeluarkan angin supaya coklat menjadi padat. Perbezaan: Coklat yang sebelah kiri telah diratakan (dihentak) dan sebelah kanan masih tidak rata.



rata keseluruhan.




paipkan coklat susu untuk menutupi bahagian yang kosong.


hentak sedikit acuan coklat untuk meratakannya.



letakkan kepingan oreo/cremo di atas coklat tadi.





masukkan lagi coklat hingga menutupi biskut dan sejukkan dalam peti ais selamat 10 minit (tempat beku).



Taraaa....









aneka corak dan gaya coklat oreo/cremo.


oreo plain.



coklat oroe with egible image.


oreo stick.






cuba jangan tak cuba. Anak2 pasti bahagia.


Ini gambar termos nasi dan coklat yang aku guna. Pinjam dari album google jap.



pilih saiz yang paling kecil.




Beryl's milk chocolate compound. Sedap gak coklat ni. Harga berbeza ikut kedai. Ada dark dan white coklat.



dan biskut oreo/cremo. mana2 suka lah.


Sekali lagi..selamat mencuba.




IR : hendak seribu daya..

No comments:

Post a Comment