Thursday, January 27, 2011

SUKA HATI KORANG LAH..

Masa sekolah dulu aku memang suka bersukan. Aktif dalam segala jenis sukan. Apa yang ada semua aku nak masuk cuma acara olahraga je not in my list. Aku bukan seorang sprinter! (betul ke eja tu) Sukan yang lain macam bolajaring, volleyball, hoki, lompat tinggi, lompat berpagar, lontar peluru, lontar cakera, javelin, badminton semuanya aku sertai. Bukan nak dapat hadiah cuma nak aktifkan badan. Aku suka pada kecergasan. Lagi satu untuk sihat.

Zaman tu athlet yang famous dan aku suka ialah Mumtaz Jaafar, Zaiton Othman dan Marina Chin. Suka sangat tengok Marina Chin sebab dia cantik! Jaguh badminton wanita ialah Sylvia Ng.



                                  Ini lah Marina Chin. Ratu pecut negara sekitar tahun 1970an.


Bolasepak pun aku suka terutama pasukan Selangor The Red Giant utk Piala Malaysia.Tapi semua tu aku pendam dalam diam sebab masa dulu janggal sangat kalau budak2 pompuan ni suka bolasepak. Masa kat asrama kalau ada lawan bola kat tv penuh dengan budak2 lelaki kat dewan makan. Kalau ada budak pompuan yang tengok akan kena ejek. Aku cuma dapt jeling2 dari jauh je. Tapi kalau kat rumah aku memang duduk betul2 depan tv siap bersorak lagi bila Mokhtar Dahari skor gol. 

Masa sekolah rendah aku main bolajaring tapi selalu jadi pemain simpanan. Cikgu kata aku ni lembut sangat tak 'ganas'. Nanti asyik kena tolak je. Tak kisahlah janji dapat ikut pasukan sekolah kesetiap perlawanan.


Masuk sekolah menengah aku masih main bolajaring tapi tak lah wakil sekolah. Dia orang kata orang lemah lembut cam aku ni tak layak. Aku tak kisah semua tu. Tak simpan dalam hati pun. Aku cuma jadi pemain untuk pasukan Asrama Puteri je. Jadi GA lagi. Best bila dapat sumbat gol banyak2.  Agaknya sebab tangan aku yang lemah lembut ni lah yang boleh menyebabkan bola selalu masuk gawang. Walaupun main untuk Aspuri tapi team aku selalu menang bila lawan dengan aspuri2 lain yang selalu berkunjung ke SMKKKB sebab team aspuri majoriti adalah school player cuma position GA tu budak luar. Bukan budak asrama so akulah yang ganti tempat dia. Kira ok sangat lah!

La ni aku cuma aktif bolajaring sikit2. Kira pernah wakil IPD Shah Alam untuk seluruh Selangor satu masa dulu dah kira ok lah tu.  Juga jadi pemain untuk Quantum Supplies (sebab tak ada orang lain dah..) masih dengan position GA.


Sukan yang moden2 ni cam bowling cuma sekali sekala je. Tak jumpa geng lagi dan tak dapat skill yang tepat tu sebab berat rasa nak main cam bola bowling yang berat tu.


Anak2 aku yang ikut jejak aku dalam bersukan ni aku nampak pada kak chik. Darjah 4 dia dah masuk acara olahraga.  Acara 100m, 200, 4x100 dan 4x400m. Masuk darjah 6 lagi ligat. Jadi pelari sekolah. Badan kurus sekeping, tinggi menggalah, kaki panjang. Cuma masa darjah 6 dia tak dapat gelaran Olahragawati Sekolah sebab masa acara lompat tinggi dia terjatuh dan tangannya terseliuh. Kesian kak chik!. Tapi masih masuk acara olahraga walaupun tangannya berbalut dan membataskan kepantasannya.  Dah masuk sekolah menengah aku masih menggalakkan dia berlari tapi jawabnya..."malu lah mama..'.


Amirul dan Faiz masa kecik2 memang langsung tak masuk sukan. Amirul stat dengan badminton masa form 1. Faiz main bola saja2 je bila masa lapang. Cuma 2 orang anak bujang aku ni yang aku terkezut sangat bila masuk Sekolah Teknik Ampangan, dua2 involved dengan sukan ragbi!. hah! ragbi!..gerun aku bayangkan.


Kalau Faiz ok lah sebab badan dia agak besar dan tinggi. Memang padan pun. Cuma Amirul..alahai..badan keremping nak main ragbi. Aku macam tak percaya. Bila balik bercuti merengek ngan aku.."ma...jom pegi urut.." sakit belakang lah, lututlah..macam2.

Iman suka badminton. Iman orangnya rendah je badan berisi. Masa karnival badminton PDRM last year dia masuk sampai separuh akhir. Asyik kena smash je sebab dia rendah. Lepas tu aku daftarkan masuk klinik badminton tapi sekejap je. Aku berhentikan dia sebab dia selalu tak pegi latihan. Membazir duit aku je...
Lagi pun dia kata..tak pe lah..kita dah tau main.

Anas anak yang smart. Semua sukan tu dia tak main. Satu sukan yang dia memang terror tak padan ngan usia dia. Dia terror main game kat computer!

Petang minggu lepas aku dan Iman duduk2 lipat kain sambil tengok final Terbuka Malaysia. Dato Lee Chong Wei tengah berentap ngan Taufik Hidayat. Baru main beberapa ketika Chong Wei tukar raket sebab talinya putus. Terkeluarlah kata2 ini dari mulut Iman.."baru main dah putus tali. Kita main dah bertahun2 tak putus pun raket kita"...

Uhuk!..Alahai Iman..pandai gak kau buat lawak ye..


IR : biar terseliuh kaki ke tangan ke jangan terseliuh lidah..

No comments:

Post a Comment