Thursday, December 23, 2010

NASIB BAIK LAH...

Aduh!..pening kepala!..fed-up pun ada bila hujan turun lebat sikit je aku dan rakan-rakan terpaksa meredah hujan untuk mengalihkan kereta yang parking di bahu jalan depan ofis. Hujan lebat dalam 1/2 jam je for sure air naik sampai tenggelam 1/2 tayar kereta.


Hujan petang ni dalam kul 3 tadi aku tunggu dan lihat je sebab sekejap hujan kuat, sekejap cam reda sikit. Akhirnya sampai kul 5pm hujan mula renyai-renyai dan air bertakung kat depan ofis berlalu pergi. Malas dah aku nak alihkan kereta.


Masuk ke highway NKVE dah mula jam. Musim-musim hujan ni memang kena berhati-hati lagi-lagi aku ni yang rabun jauh. Nak pakai spek malas. So terpaksa lah bawa slow sikit. Tak de apa-apa pun kat depan tu boleh gak jadi jam.


Bila bawa kereta ni dari dulu lagi aku selalu 'tertipu' dan 'terkena' dengan situasi blind spot. Seriau gak bila tiba-tiba kereta belakang hon aku bila aku nak masuk lorong sebelah. Ntah dari mana datangnya kereta tu memang aku tak nampak. Rupa-rupanya kereta tu ada di situasi blind spot. Sampai sekarang kalau nak masuk lorong sebelah kanan especially aku tenggok cermin sisi, cermin pandang belakang dan kalau nak confirm lagi toleh je ke belakang tengok kereta ada ke tak.


Sebab malang tak berbau kan..so, ni lah nak habag mai kat kome-kome semua. Exit dari tol Subang Airport petang tadi aku terus menyusur ke lorong kanan nak masuk jalan ke Federal Highway. Kereta tak banyak sangat so aku pun mula lah nak tekan minyak laju sikit. Kat depan aku ada 2 moto yang agak rapat lebih kurang 50 meter di depan. Masa tu aku dah berada di lorong tengah.Tah macamana satu dari moto tu tiba-tiba tergolek dok dan jatuh terpelanting ke lorong sebelah kiri. Pemandunya jatuh berguling-guling ke lorong sebelah kanan. Ya Allah!..itu saje ayat yang terkeluar dari mulut aku.


Nasib baik lah aku tak panik. Masih sempat brek dan memperlahankan kereta ketika aku cuba mengelak pemandu yang jatuh dan ada sebuah beg di lorong tengah. Tangan dah nak capai isyarat kecemasan bila aku tengok dari cermin pandang belakang pemandu tu dah bangun. Tak jadi nak berhentikan kereta. Kalau aku berhenti kat tengah-tengah tu for sure jam panjang lah kat belakang tu. Silap-silap orang ingat aku yang langgar moto tu.


Nasib baik lah kereta belakang tak hentam bontot kereta aku. Nasib baik jugak tak ada pembonceng atas motosikal tu. Kalau lah ada, aku rasa dia mesti dah masuk bawah perut kereta aku. Eeeii!!..seriau!!


Nak menyampai ke Tol Batu Tiga tiba-tiba aku rasa menggeletar dan menggigil. Terkejut sebab kejadian tadi. Ishtifar banyak-banyak sampai lega. Nasib baik lah tak de apa-apa...




IR : nasib tak selalunya baik..selalu bernasib baik.

No comments:

Post a Comment