Monday, July 30, 2012

SUBHANALLAH..MAHA SUCI ALLAH.





Assalammualaikum. Salam Ramadhan penuh keberkatan dan kemuliaan.

Hari ini 10 Ramadhan 1433H. Dah 10 hari kita berpuasa. Ramai yang mula membilang hari...berapa hari lagi yang tinggal untuk  berpuasa. Tapi aku selalu membilang berapa hari yang aku tinggal puasa sebab senang nak ganti nanti. 

Dugaan besar puasa tahun ni. Tak seperti tahun2 sebelumnya. Aku pun tak tahu kenapa. Yang pasti kudrat semakin berkurangan.

Setiap bermulanya minggu baru hari Isnin dan Selasa rasa segar. Masuk pertengahan minggu membawa ke hujungnya aku semakin layu. 

Bukan sebab lapar dan dahaga..hish!...macam budak2. Entah kenapa badan rasa lemah dan melepek macam orang mabuk masa pregnant. Pregnant? Tak mungkin! Yang pasti aku sangat alah dengan cuaca sekarang ni yang semakin panas. Aku puteri lilin. Aku rindu hujannn!!

Walaupun kerja dalam aircond tapi bahang panas di luar yang terasa sampai dalam ofis buat aku 'cair'.

Bulan puasa balik awal buatkan aku ambil kesempatan tidur dahulu sebelum menyingsing lengan di dapur. Kalau ikutkan hati memang nak beli je makanan kat luar tapi tak memenuhi standard selera aku. Kalau ada pun tak memenuhi standard poket aku hari2 nak beli kat luar.

Mencabar lagi nak bangun sahur. Rasa badan masih letih lesu bangun juga demi suami dan anak2. Pengorbanan yang besar dari seorang isteri. Suami2 kat luar sana bersyukurlah jika anda mendapat seorang isteri yang selalu siapkan sahur untuk anda. Hargailah ia.

Hari tu ingat bulan puasa ni nak buat entry Pdapor iftar Ramadhan. Maaflah ye..tak kesampaian. Bukan tak memasak tapi tak sempat nak snap sebab kelam kabut kejar masa. Kadang2 dah azan aku masih di dapur.

Hari tu hubby nak makan sup ikan merah. Demi hubby dan nak jadi isteri mithali (layak ke?..) lunch time aku pun meredah lah tengahari buta dengan panas memancar2 tu ke Tesco yang paling dekat dengan ofis cari bahan2.

Dan semalam hubby nak makan sup tulang pulak. Sebab semalam cuti ok lah no hal aku 'bersilat' menyiapkan sup dan paru goreng berempah.

Yang aku nak cerita ni bukan pasal menu dua tu tapi ...apa yang berlaku masa sediakan menu tu. Memang kita tak dapat nak meneka dan mentafsir rahsia Allah itu. Hanya dia yang Maha Mengetahui. Adakah ini satu rahmat untuk aku atau satu peringatan untuk aku yang selalu berkira, terlalu leka atau untuk membalas sedikit dari kebaikan yang aku lakukan? Seperti biasa aku ambil yang positif. Aku anggap ini rahmat Allah terhadap apa yang aku lakukan walaupun rahmatnya tak nampak dipandang mata tapi aku dapat merasakannya.

Aku jumpa ini...







Salah satu dari kepingan daging yang aku rebus nak buat sup tulang tu. Memang terkejut beruk hatta terkejut gajah juga bila aku nampak kalimah Allah kat daging tu. Siapa lah aku ni untuk mendustakan kebesaran Allah.

Entry sebelum ni aku cerita aku jumpa kalimah Allah kat kurma kan. Itu sebelah pagi waktu hantar kurma tu ke rumah seorang sahabat di Kuang. Balik dari rumah dia, singgah beli daging dan tulang fresh nak buat buka nanti.

Selang beberapa jam aku jumpa lagi satu kalimah Allah dalam masa satu hari. Memang tak percaya tapi itu lah kenyataannya.

Aku masih simpan daging tu nak tunjuk pada orang2 yang ingin melihatnya supaya bertambah keimanan mereka pada Allah.

Ini adalah iftar aku dan family pada hari semalam. Banyak juga tapi bukan aku masak semuanya. Jiran2 yang sedekah. Itu yang seronoknya bulan puasa ni. Kalau tak bulan puasa pun jiran2 aku memang pemurah hati. 



Main menu. Sup Tulang..sedap. Resepi dari sifu aku. Nampak tak ada serai tu. Macam pelikkan sup letak serai tapi memang sedap.


ini dari Ummi..mee dan kue teow sup.


dari Liza (mak Kyra)..roti boom manis. Dia ni pun pandai masak.


Popia inti otak2. Aku tak pasti dari sapa sebab sibuk kat dapor masa dorang hantar. Dari Ummi lagi kot.


Paru goreng berempah. Sedap pada tekak aku.   Resepi mak.


lebihan satay waktu sahur. Masih sedap. Beli kat Padang Jawa. Kuahnya superb!


Puding karamel. Terkurang air gula tapi sedap. Resepi di blog Masam Manis.


butter prawn. 'sarang'nya tak menjadi. Aku kutip je udangnya sekor2.

Apa juadah hari ini? Selamat berbuka.









No comments:

Post a Comment