Wednesday, July 17, 2013

'PINTU' SUDAH TERBUKA..


Assalammualaikum.

Masih di awal Ramadhan yang tenang. Sunyi sepi kat Kompleks Perumahan ni bila cuti. Tambah lagi bulan puasa. Ramai yang sambung tidur lepas solat subuh.

Beberapa tahun kebelakangan ini aku sangat teruja untuk menyambut Ramadhan. Mungkin usia semakin meningkat kesedaran tentang bulan yang mulia ini semakin bertambah. Tersangat rugi jika tidak mengambil kesempatan untuk menambah pahala di bulan ini. Buatlah apa sahaja kebaikan even sebesar zarah dan tak dapat dilihat dengan mata kasar pun pahala tetap ada dan berganda. MasyaAllah..

Kali ini bukan nak bercerita pasal Ramadhan atau yang berkaitan. Aku dah lama nak menulis cerita ini. Nak menyambung semula cerita yang pernah aku tulis bertahun lalu yang masih belum berpenghujungnya. Masih belum tamat. Cuma tak de hati nak menulis. Belum terbuka hati (banyak lah kau punya suka..) Cuma tadi aku tersinggah pada satu blog rakan maya ini kham yang buatkan aku rasa terus terpanggil untuk menyambung semula cerita Anas ini.


Kepada yang baru bertandang ke blog ni elok lah baca dulu entry di sini, di sini dan di sini supaya faham jalan cerita sebab dah terlalu lama aku berhenti menulis tentangnya.

Ok..ambil mood ye..sebelum sambung lagi ni. Mood sedey layan2.

Dugaan Allah itu besar. Setiap penyakit ada ubatnya. Dalam kebuntuan aku menghadapi dugaan ini Allah telah menjemput aku untuk menjadi tetamuNya berkelana ke Mekah dan Madinah. Rezeki tak terduga dalam keadaan aku serba salah nak tinggalkan Anas yang masih terlantar. Tapi entah mengapa aku tolak ketepi semua rasa itu. Yang ada dalam hati aku hanya satu. Nak juga pergi umrah sebab aku rasa ini sahaja peluang yang datang pada aku dan entah tak tahu bila lagi akan merasa. Mungkin kali ini memang dah rezeki aku sejak lama dulu aku teringin sangat nak jejakkan kaki ke sana. Aku hanya berserah sahaja pada Allah akan nasib Anas yang akan aku tinggalkan selama 2 minggu bersama mak di kampung. 

Alhamdulillah, Anas dah ok sikit. Dah boleh makan dan menyusu seperti biasa. Berkoyan2 pesanan aku titipkan buat mak. Kalau demam cepat2 demah dengan air jangan bagi sawan dia berulang. Jangan dedahkan Anas kat luar dan orang2 yang tak biasa dengan dia. Jangan itu, jangan ini dan macam2 pesanan. Nasib baik mak faham dan suruh juga aku pergi. Doa banyak2 untuk Anas di sana.

Setelah pulang dari umrah keadaan Anas tetap macam itu. Aku masih menjalani kehidupan seperti biasa.  Anas masih berulang ke hospital menjalani rawatan terapi untuk anggota badannya yang lemah. Saraf2 Anas banyak yang dijangkiti kuman2 semasa sakitnya dahulu dan menyebabkan tubuh badannya menjadi 'lembik' seperti sotong. Anas hanya mampu baring dan berpusing2 di lantai. Dia tidak boleh mengangkat kepala atau badannya. Jika aku memegang Anas aku terpaksa memangku kepalanya yang lembik dan terlentuk ke kiri dan ke kanan. Kaki Anas juga tidak mampu berdiri dengan kuat. Memang Anas benar2 seperti sotong yang lembik dan terkulai. 

Setiap kali buat terapi Anas akan menangis bila dia ditiarapkan di atas tilam. Dia akan menangis seperti sedang menahan kesakitan. Bila Anas mula menangis juruterapi tidak akan meneruskan rawatan dan kedatangan kami pada hari tu hanya sia-sia sahaja. Terpaksa menunggu giliran, buat appointment lagi dan end up tak dapat jalani terapi bila Anas menangis. Seingat aku 2 3 kali rawatan hanya sekali sahaja dapat diteruskan itu pun hanya sekejap. Aku jadi fade-up. Aku jadi buntu nak buat cara macamana lagi. 

Aku dan mak sentiasa berfikir dan bertanya2 pada orang2 keliling apa2 ikhtiar yang patut dilakukan untuk mengembalikan Anas seperi kanak2 normal. Pantang dengar ada orang yang boleh buat rawatan saraf aku bawa Anas. Buat juga rawatan tradisional. Anas dimandikan seperti memandikan mayat sebab kata Anas terkena badi orang meninggal. Aku turutkan. Ada yang kata Anas kena 'teguran' dan ada 'benda' yang mengikutnya. Aku bayar untuk semua itu untuk pulihkan Anas. Duit mengalir bagaikan air. Keadaan Anas tetap sama.




 (pinjam gambar ekk...) Anas langsung tak boleh angkat kaki macam ni. Hanya terbaring sahaja.


Setiap hujung minggu aku selalu balik kampung. Satu hari mak menyarankan aku membawa Anas ke Behrang yang katanya ada seorang yang boleh mengubat kanak2 yang lemah2 dan tidak sihat. Mak siap bagi tau aku dia ni bukan bomoh macam biasa. Tak ada pakai jampi2. Sebenarnya ada saudara mak yang bagi tau dan disuruh mencuba.

Pada mulanya aku endah tak endah sahaja cadangan  mak sebab aku rasa macam dah tak de harapan. Bila ingatkan doktor kata Anas akan macam tu seumur hidupnya dan perkembangannya tidak seperti kanak2 yang seusianya. Hati jadi tawar. Memang rasa putus asa, putus harap. Aku buntu tak tau nak buat apa hanya melalui hari2 seperti biasa dan mengikut sahaja apa yang Allah dah tetapkan untuk aku. 

Alhamdullillah..bila Allah bukakan pintu hati aku pada suatu hari bila aku membawa Anas ke HKL untuk appointment bulanannya. Semasa menunggu giliran aku berbual2 dengan ibu2 yang membawa anak2 mereka yang aku katogerikan lebih teruk dari Anas. Mereka adalah pesakit2 genetik. Maaf aku tak tau nama saintifiknya. Ramai yang bercerita tentang rawatan saraf yang diberitahu oleh mak itu.

Tanpa menaruh apa2 harapan minggu berikutnya aku, hubby dan mak bersama2 membawa Anas mendapatkan rawatan di tempat tersebut. Behrang..oh! bukan Behrang. Nak ke sana hanya akan melalui pekan Behrang sahaja. Tempat sebenarnya adalah Felda Gedangsa. Korang pernah dengar tak felda yang biasanya terletak nun sangat jauh di pedalaman. Melalui hutan2 dan jalan yang sempit lagi berliku. Pada aku itu perkara biasa sebab nama Felda Gedangsa selalu di bibir zaman2 sekolah dulu kerana ramai kawan2 di asrama berasal dari sini. Walaupun pernah sampai ke Felda Gedangsa aku berpusing2 juga mencari tempat rawatan itu.

Sepuloh tahun lalu orang2 Felda Gedangsa sendiri ramai yang tidak tahu keujudan pusat rawatan ini. Kami berpusing2 hingga menemui jalan buntu. Kubur! eh!..tak lah. Dalam mind aku je selalu kata kalau tak tahu jalan last2 akan jumpa jalan ke kubur. 

Sampai di rumah ini kami bertemu dengan Kak Raw orang yang bertanggungjawab menjalankan rawatan tersebut. Rupa2nya Kak Raw ini ada bau2 bacang dengan Wan aku bila mak tiba2 terkenal pulak dengan mak  Kak Raw yang aku panggil Opah. Alahai..senang cite lah cam ni.

Masa tu ada 2 3 orang yang dah sampai dengan anak masing2. Bila dilihat antara mereka bolehlah disimpulkan bahawa yang datang kebanyakannya anak2 yang kurang upaya. Ada yang kepala besar merenin. Ada yang spastik, cerebral palsy,hyper dan macam2 lagi. Ya Allah..semua ini depan mata aku. Satu pemandangan yang amat menyedihkan. Tak ramai yang tahu pernah satu ketika aku amat 'takut' dan seriau bila melihat kanak2 OKU dan selalu menjauhi mereka. Bukan jijik tapi tak tau aku  nak describe perasaan tu. Memang Allah benar2 menguji aku bila aku sendiri terpaksa tolong pegangkan kanak2 ini yang meronta2 ketika mendapat rawatan dari Kak Raw. Kanak2 OKU ini kadang2 tenaga mereka tak terjangkakan.


Bila tiba giliran Anas aku menyerahkan  dia bulat2 pada Kak Raw. Ucapan pertama Kak Raw.."handsome baby ni" sambil senyum2 ambil Anas dari aku. Setelah aku terangkan serba sikit masalah  Anas, Kak Raw terus diagnose apa sebenarnya yang dihidapi Anas.

Tak de jampi serapah atau mentera. Paling aku dengar pun hanya kalimah Bismillah dari bibir Kak Raw. Kak Raw memegang kepala Anas dan sedikit memicit2nya. Belakang Anas dilurut beberapa kali dan juga di bahagian hadapannya. Kak Raw beritahu aku kenapa Anas akan menangis setiap kali buat fisioterapi. Tulang belakang Anas sedikit bengkok yang buatkan dia rasa sakit bila ditiarapkan. Dada Anas agak tinggi seperti dipanggil orang 'dada burung' dan buatkan Anas cepat dapat athma. Yang paling buat aku telan air liur ialah bila dikatakan otak Anas mula mengecut! Keadaan kepala dan dahi Anas memang menampakkan ciri2 itu. InsyaAllah boleh baik lagi sebab Anas masih kecil dan masa pertumbuhan tubuh badan dia masih panjang. Kak Raw memberi kata2 semangat pada aku. Aku tahu, Kak Raw dah banyak berjumpa kanak2 yang bermasalah seperti ini. You're right! Proceed Kak Raw.

Walau pun aku datang sehelai sepinggang tanpa membawa apa2 barang untuk rawatan Anas, Kak Raw masih meneruskan juga. Bukan sireh pinang limau kunyit yang diguna. Kak Raw cuma guna krim Nivea. Iye!..nivea cream aje yang dalam bekas bulat tin warna purple tu. Hebatkan? Dan beberapa helai bandage untuk membalut bahagian badan yang bermasalah.






Anas memang menangis terjerit2 bila Kak Raw menyapu cream di kepala dan seluruh badan. Just imagine hanya sapu cream sahaja boleh buat Anas menangis. No.!.no.!.no..! urutan tangan kak Raw memang power. Bukan urut kosong ye. Untuk permulaan Kak Raw hanya membalut kepala Anas sahaja sebab itu bahagian yang sangat penting. Aku hanya mampu memandang Anas dengan sayu. Seperti dapat membaca pandangan mata aku, kak Raw  yang memang telah 'masak' dalam bidang ini berkata, satu2nya kata2 Kak Raw yang sampai sekarang masih aku ingat.."biar dia menangis sekarang tapi hanya sekejap sahaja daripada kau menangis untuk selamanya"...sebab ada ibu bapa yang tak sampai hati melihat anak2 mereka menangis dan tidak meneruskan rawatan mereka. 

Selesai rawatan dan aku menghulurkan sedikit saguhati, Kak Raw berpesan untuk datang minggu hadapan bagi meneruskan rawatan Anas. Dalam perjalanan balik ke Batang Kali Anas tidur dengan lenanya. Aku pangku Anas sambil berdoa dalam hati.."Ya Allah..jika ini jalan yang kau tunjukkan, permudahkanlah ia untuk kami. Amin"

Sambung ye..tengok apa perkembangan Anas lepas ni. Mengembang ke menguncup?..hihihi...





No comments:

Post a Comment