Friday, July 19, 2013

BINTANG DI BALIK AWAN PUN TERSENYUM...


Assalammualaikum. Salam bahagia. 

Kita masih lagi menjalani ibadah puasa ini. Alhamdullilah cuaca tidak seterik sebelum Ramadhan. Pagi ini sejuk lagi. Sesungguhnya Allah itu sangat mengasihi kita hamba2Nya. Hanya kita yang sering terleka.

Bersyukur sangat untuk kita2 yang bekerja di dalam ofis ini. Keadaan sungguh selesa dengan pendingin hawa berterusan. Ada yang kadang2 hampir beku rasanya lagi2 aircond baru servis macam kat ofis aku sekarang. Kat rumah pun tak dapat macam ni. Alhamdullillah..lega sikit puasa hari ini.

Aku selalu bayangkan macamanalah pekerja2 kontrak binaan bangunan tinggi2 tu bekerja bila tiba bulan puasa macam ni. Tak ada tempat berlindung dari teriknya mentari. Panas membahang di atas kepala. Dengan bebanan yang berat mengangkat batu2, kayu dan simen. Berat sungguh dugaannya tapi mereka tetap tabah. Aku tahu ramai yang masih berpuasa dan meneruskan kerja2 seharian. Bila kita diuji, diduga iman kita akan jadi lagi lebih kuat.

Ok..back to the story hari ini. Sambung lagi kisah Anas.

Selepas mendapatkan rawatan yang pertama dari Kak Raw aku terus mengulanginya lagi. Kini setiap hujung minggu arah perjalanan ke luar kota aku hanyalah menuju ke Gedangsa. Pagi2 lepas subuh sepie'e aku bertolak dari rumah mak merentasi kabus2 dijalanan. Selalunya bila melalui Kalumpang jalannya masih berkabus. Bestnya..rasa nyaman dan segar.

Seawal jam 7.30 pagi kami dah sampai ke rumah Kak Raw. Masa ni orang masih tak ramai lagi. Sekarang ni tahun 2013 rasanya korang kena pergi awal lagi dari ini kalau nak dapat giliran yang cepat.

Untuk rawatan seterusnya Anas diurut satu badan terutama bahagian kepala. Daun sireh diletak di atas kepala sebelum dibandage. Dada anas diletakkan dengan 2 helai daun mengkudu dan dibalut dengan bandage juga. Kak Raw buat ini untuk tempoh 2 3 minggu juga dan dada Anas yang tinggi juga semakin berkurangan. Bunyi nafas/dengkuran seperti athma juga tak lagi kedengaran. Kak Raw buat juga rawatan untuk kaki dan tangan Anas.

Setelah lebih kurang 2 minggu dari rawatan pertama aku rasakan satu keajaiban yang berlaku. Anas dah boleh memusingkan badannya dan meniarap. Anas dah boleh mengangkat kepalanya sendiri walaupun masih dalam keadaan sedikit terlentuk.  Ya Allah!..masa tu mak adalah orang yang sangat teruja melihat perkembangan Anas. Tak putus2 mak mengucap syukur. 

Minggu berganti bulan dalam sedar tak sedar aku berulang ke Gedangsa.  Rawatan kak Raw ke atas Anas juga semakin bertambah. Anas dimandikan dengan air sireh selama 7 kali berturut2 selepas sessi urutan. Selain itu ada juga terapi yang lain seperti terapi bola secara berperingkat. Iye..bola macam aerobik tu tapi saiz kecil. Ada juga terapi yang lain tapi aku tak ingat dah.

Sebenarnya jenis rawatan adalah berbeza untuk setiap orang tetapi kebanyakannya sama kerana yang datang adalah kanak2 yang mempunyai masalah yang sama. 

Dalam keletihan melalui perjalanan yang jauh dan dalam jerit tangis Anas perkembangannya memang sesuatu yang sangat memberangsangkan. Tubuh badan Anas semakin kuat. Anas sudah mula boleh mengangkat badan dan belajar untuk duduk.  Fizikalnya sudah seperti kanak2 normal yang lain cuma pendengarannya sahaja yang bermasalah. 

Kak Raw juga melakukan urutan untuk lidah Anas supaya tidak menjadi tebal dan membuatkan patah perkataan yang keluar semakin tidak jelas. Rawatan ini lah yang paling tidak disukai oleh Anas. Apabila dia sudah semakin membesar rontaan dan tendangannya sudah semakin kuat. Aku dan hubby akan memegang kaki dan tangan Anas sementara kak Raw mengurut lidahnya dengan menggunakan kain. Silap2 haribulan dia akan menggigit jari2 Kak Raw.

Alhamdullilah..Anas memang 'berjodoh' dengan Kak Raw. Aku kuatkan hati dan semangat berulang alik ke Gedangsa. Tiada lagi istilah family day dihujung minggu. Anak2 yang lain aku tinggalkan di rumah mak sementara aku dan hubby berulang ke Gedangsa. Nak katakan penat memang sangat penat. Penat melayan karenah Anas yang semakin 'buas', penat dalam perjalanan yang berliku menempuhi kampung dan hutan belantara dan penat menunggu giliran. Orang makin lama makin ramai tambahan bila pusat rawatan Kak Raw tersiar di dalam TV. Di samping itu kak Raw juga menerima rawatan untuk kanak2 normal yang dikatogerikan sebagai lembam/lembab/slow learner di dalam pelajaran dan untuk pelajar2 yang menduduki peperiksaan. Rawatan ini dinamakan Rawatan Membuka Minda. Sempat jugalah aku selitkan anak2 aku yang lain semasa membawa Anas ke sana.

Anas terlebih dahulu mendapat Rawatan Membuka Minda ini setelah dia menjalani beberapa sessi rawatan terapi yang lain. Entah apa istimewanya Anas ini Kak Raw telah memberikan rawatan minda sejak dia dari kecil lagi sedangkan rawatan itu sebenarnya untuk kanak2 yang telah bersekolah. Kata Kak Raw setelah rawatan membuka minda.."kau tengok anak kau yang ini akan lain dari adik beradiknya yang lain.."
Oh!..masa tu aku hanya tersenyum tapi kini aku dah dapat jawapannya.

Puncak kejayaan pada terapi ini adalah bila umur Anas telah mencapai 2 tahun lebih Anas telah mendapat 'kaki'. Ya Allah..OMG!..masa tu memang2 spechless! tak terungkap dengan kata2..anak aku dah boleh berjalan!. Tak percaya, terharu, sedih, sebak semua ada. 

Anas memang anak yang bijak untuk kanak2 yang seumur dan yang bermasalah seperti dia. Bila dia dapat duduk dan merangkak dia akan merangkak mencari dinding. Sampai di dinding dia akan memegang dinding dan mula berdiri. Perlahan2 dia membalikkan badannya  dan bersandar di dinding dan memulakan langkahnya. Bermulalah jalan jatuh Anas. Dari satu langkah ke langkah2 yang seterusnya. Tapi yang kelakarnya dia tidak dapat mengawal gerak langkah itu. Anas akan berjalan seperti orang mabuk. Berterabur. Bukan berjalan terus ke hadapan. Teori aku..otak dia masih belum dapat mengawal/mengarahkan pergerakan selari dengan fikiran (chewah!) belum pulih sepenuhnya sebab doktor dah kata banyak saraf2 Anas yang dah rosak. Itu pun aku dah bersyukur sangat. Bila dah dapat kaki Anas juga seperti kanak2 yang lain, kemaruk nak berjalan tapi kena ada orang yang mengawasinya. 

Aku memang bersyukur sangat walaupun Anas lambat berjalan tetapi akhirnya dia tetap seperti kanak2 lain yang normal cuma terkebelakang sedikit dari segi perkembangannya. Itu adalah lebih baik dari seorang doktor yang mengatakan Anas akan lumpuh seumur hidupnya.

Bila Anas sudah mula berjalan aku mengurangkan sedikit berulang ke Gedangsa tambahan pula semakin lama semakin banyak hal2 lain yang mendatang. Bukit pun kalau hari2 ditarah akan menjadi busut. Begitu jugalah dengan kewangan aku. Aku mula membuat sesuatu untuk menambah kembali tabung yang sudah mula susut.

Doktor menasihatkan Anas memakai hearing aid sebagai langkah2 keselamatan dia. Ketika ini umur Anas telah mencapai ke 4 tahun. Peluang untuk Anas bercakap agak tiada kerana kerosakan saraf pendengarannya yang teruk. Sarafnya tidak dapat menterjemahkan perkataan2/bunyi2 yang sampai ke otak. Itu penerangan dari juruterapi yang bertugas. Penggunaan hearing aid hanya membantu dia untuk mendengar bunyi2 pergerakan disekeliling dia seperti bunyi hon kereta, orang menjerit dsb. Kali ini aku berulang alik semula ke HKL untuk ujian pendengaran Anas. Dengan kos yang agak besar akhirnya dapatlah sepasang hearing aid disediakan untuk Anas. 

Seperti yang aku katakan dalam proses pembesaran ini Anas bertukar dari seorang kanak2 yang longlai menjadi seorang yang hyper. Kadang2 aku rasa otak dia pun agak hyper bila dia akan buat sesuatu itu dengan rasa ingin tahu yang sangat tinggi. Akibatnya..hearing aidnya menjadi mangsa. Habis wayar2 dicabut dan dileraikan seperti bahan eksperimen. Hanya sebulan dua sahaja dia sempat menggunakannya. 

Sekali sekala aku berkunjung juga ke Gedangsa kerana Anas belumlah pulih lagi sepenuhnya. Bila semakin membesar Anas sudah pandai tidak mahu melakukan terapi. Dia tahu arah jalan ke Gedangsa cuma mulutnya sahaja yang tidak mengeluarkan perkataan. Dia akan menarik muka dan mula menangis bila melalui jalan2 ke sana. Puas memujuk barulah dapat menjalani rawatan. Atau Anas sudah pandai merasai kesakitan bila kepalanya dibandage dan perlu dibuka hanya selepas 4 jam untuk memastikan perjalanan darah ke otaknya sempurna.

Nampak macam senang je kan urut kepala dan sapu krim tu. Pernah sekali bila aku rasa kepala aku sangat sakit dan 'berat' aku minta Kak Raw urutkan kepala aku seperti budak2 yang lain. 2 3 kali minta baru Kak Raw layan sebab dia lebih pentingkan kanak2 OKU ini. 

Bila Kak Raw pegang aje kepala aku dia dah membebel.."ini bukan sakit kepala. Bukan darah tinggi, ini berserabut ni!"..memang betul masa tu aku memang berserabut dengan macam2 hal yang berlaku. "belum satu selesai, lagi satu masalah datang". Aku cuma tahankan aje lah..nak ok kan. 

Oh!..sekarang aku tahu macamana sakitnya berdenyut2 kepala setelah diurut dan dibandage dan aku perlu 4 jam untuk tahankan sakit ini. Dalam kereta kepala aku rasa berdenyut2, rasa nak muntah, tak tentu arah. Jalan terbaik hanyalah tidur. Patutlah anak aku Amirul setiap kali lepas buat rawatan buka minda dia akan muntah dan longlai. Lepas tu tidur sampai petang. Pada yang lemah memang akan mengalah. 

Aku masih meneruskan rawatan hinggalah Anas berusia 6 tahun dan mula memasuki alam persekolahan. Walau pun on off, on off aku cuba pastikan Anas benar2 sembuh atau sekurang2nya kak Raw kata Anas tak perlukan lagi rawatan. 

Ubat doktor macamana? Hospital? Semua itu dah lama aku tinggalkan. Sejak Anas menjalani terapi dengan Kak Raw aku tak bawa lagi dia buat terapi di hospital. Appointment dengan Dr Choy pun aku tak pergi. Bukan tak percaya dengan hospital tapi rawatan altenatif ini sudah serasi dengan Anas. Jika setiap kali appointment doktor akan tanya.."sudah boleh pegang botol sendirikah?.Sudah boleh berdiri, berjalankah?". Hanya bertanya tanpa memberikan apa2 solution supaya Anas boleh berjalan.  Aku juga rasa rugi sahaja mengambil ubat yang berkoyan2 tiap bulan tapi hanya terbiar sahaja. Anas dah mula menolak nak makan ubat2 itu. Satu ubat yang aku rasa agak mahal Co Enzim Q10 tiap2 bulan bertepek2 doktor bagi. Biarlah ubat2 itu diberi pada orang lain yang lebih memerlukan. 

Dah rezeki agaknya di bawah ini adalah beberapa keping gambar Anas yang hampir pudar warnanya yang aku jumpa semasa berkemas baru2 ini. Ini juga menjadi salah satu sebab kenapa cerita Anas asyik tertangguh2 sebab aku masih mencari2 gambar2 ini ketika itu. Tak syiok kan baca cerita tak nampak orangnya. 






Ogos 2003 - seminggu selepas Anas dilahirkan. Cerita berkaitan entry ini kau yang teristimewa.





2004 - beberapa bulan selepas keluar dari hospital. Nampak ok kan?..sebenarnya aku terpaksa sandarkan Anas kat hujung sofa dan letak kusyen2 tu tak bagi dia jatuh. Masa ni dia belum dapat rawatan  lagi. Baca di sini aku diuji lagi dan di sini satu dalam seribu.







Anas dalam proses rawatan. Masa ni dah boleh duduk dan kuat sikit.










Anas dah boleh berdiri. Ini yang aku cerita tu. Dia bersandar macam ni sebelum memulakan langkahnya. 


Next entry aku nak sharekan cabaran dan dugaan dalam membesarkan Anas yang tiba2 berubah menjadi kanak2 yang hyperaktif. Hanya Tuhan sahaja yang tahu dan kesabaran ketika itu..sky is the limit.

"yang tidak pernah mati adalah harapan.."

Sampai jumpa lagi.













3 comments:

  1. alhamdulillah.. semoga Anas terus sihat..

    ReplyDelete
  2. Adui Kak Ita...sedihnyer baca entry ni...asalnye cadang nak update blog, skali tersangkut kat page kak ita plak..udah rabak mater ni tau..huhu..tabah betul hati kak ita dengan dugaan Allah..sekarang bile dah pegang tittle "Mak2" ni, baru tau macamana perasaan seorang ibu tu bila anak xsihat..Semoga kak ita terus cekal membesarkan anas..Memang Anugerah Terindah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi kita hidup selagi itulah kita diduga. Mohon semoga Allah sentiasa bersama kita di dalam setiap dugaan itu.

      Delete