Wednesday, February 6, 2013

MATAHARI CINTA KU....


Assalammualaikum.

Mendung lagi hari ni. Cuaca juga dah tak menentu. Semalam awal hari lagi dah hujan. Ku sangka panas hingga ke petang tapi sebelum tengahari hujan dah turun.

Setiap petang bila balik kerja aku akan melalui jalan biasa ini dan aku akan melalui Food Court sek. 20. Bila setiap kali aku melintasi gerai burger di situ yang dah berpindah milik semenjak dua menjak ini hati aku berasa sayu dan hiba. Sedih.

Hidup ini memang tak dapat dijangkakan perjalanannya oleh kita. Setiap yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi. Entahlah..tiba2 aku bagai tak pandai untuk menyusun kata2 untuk menggambarkan tentang ini.

Kadang2 aku melihat Faiz di situ menemani si penjual burger melayan pelanggan. Memang aku tak akan melarang dan tidak juga menyuruh Faiz untuk bersama2 si penjual burger. Aku tahu Faiz ikhlas nak tolong. Tapi entah kenapa hati tetap rasa hiba.

"laku ke jual burger kat situ?" aku bertanya Faiz beberapa hari lalu ketika bersama dia di dalam kereta melintasi gerai burger.

"bolehlah..tak macam kat 7E tu satu malam boleh habis 3 bag roti" jawab Faiz jujur.

"kenapa tak berniaga kat sana?"

"orang lain dah ambik tempat tu"

"ooo..."

"kesian mama tengok Im. Ada masa ke dia nak study. Jual burger lagi sampai malam. Berapa orang tu bagi dia?"

"rm 15 kot"

"rm 15!"

"ialah ma..nak buat macamana. Dia nak cari duit buat belanja. Mana cukup duit PTPTN" jawab Faiz perlahan.

Aku terdiam. Aku memang cukup hiba, sendu bila setiap kali lihat Im di gerai burger. Im, kawan rapat Faiz dari sekolah menengah hingga sekarang sama2 di Politeknik  Sultan SAAS. 

Muda2 lagi dah terpaksa bekerja walaupun secara part time. Nak belajar lagi. Assignment itu ini. Terkejar ke sana sini. Bila masa untuk berehat sebab budak2 Engineering ni lagi tension aku rasa. Tapi aku tahu yang buat aku lagi hiba ialah setiap kali aku lihat Im aku nampak seperti anak aku sendiri yang terpaksa berkerja bertungkus lumus mencari rezeki. Faiz dan Im kalau orang tengok memang nampak macam adik beradik. Bentuk badan dan rupa ada iras2. Tinggi, tegap dan badan berisi.  

Patut lah lama tak nampak Im ikut Faiz main bola atau ragbi setiap petang sebab dia sibuk di gerai burger.

Siapa Im? Baca di entry ini tentang sedikit keluarga Im yang pernah aku siarkan.

"nasib baik Faiz ada mama dan ayah kan?"

"iye ma..."

"iye je?"

Faiz senyum malu.




matahari cinta ku..

Untuk anak2 ku... Mohd. Amirul Syafiq, Mohd. Amirul Faiz, Nurul Fitri Sofea, Mohd Amirul Iman dan Mohd Amirul Anas. Kalian adalah Anugerah Terindah dalam hidup mama dan ayah.  Hargailah kehidupan yang singkat ini dengan sebaik2nya. Berusaha menjadi anak2 yang soleh dan solehah, menjadi hamba yang selalu taat kepadaNya. Semoga mendapat petunjuk dan hidayah ke jalan yang benar di dunia dan di akhirat. Menjadi anak yang selalu berbakti dan membanggakan keluarga. Doa kami sering hadir dalam mengiringi hidupmu.







huhuhu....aku sendu!..


Adios.


No comments:

Post a Comment