Thursday, June 28, 2012

Pdapor: Ayam Masak Kapitan.





Assalammualaikum.







Salam ceria untuk anda semua di samping orang2 yang disayangi.


Semua orang suka makan ayam kan? Selalunya kalau kat Shah Alam ni aku beli di Pasar Segar atau Pasar sek. 16. atau kadang2 kat pasaraya besar. Ayam kat situ ready made dah siap sekor2 dari pembekal.


Setelah bertahun2 beli ayam entah macamana tiba2 terdetik kat hati aku akan kehalalan toyibbannya ayam2 tu. Walau pun ayam tu dijual oleh orang2 muslim yang aku assume tahu halal haram dan kat pasaraya2 terpampang sijil2 halal barang2 mereka tapi hati selalu berkata2. Isshh! hati ni...gerak rasanya terlalu sensitif. 


Mak kata kalau cam tu cari je orang yang jual ayam, sembelih kat situ, proses ayam kat situ, potong ayam kat situ semua all in satu tempat. Nampak depan mata jelas dan nyata. Dah tak de ragu2 lagi. Tengok pekerja2 bangladesh kat sini. Beli ayam hidup sekor2 balik rumah sembelih dan proses sendiri. Puas hati.


Sejak tu kalau nak makan ayam macam terbatas sikit. tapi kalau KFC boleh masuk pulak!..hihihi.. Selalu balik Btg Kali beli kat pasar yang semua all in dari ayam dalam reban plastik sampai dipotong2 kecil2 semua buat kat situ. Beli stok untuk seminggu dua. 








Ok habis cite pasal ayam. Ni nak cite pasal masak ayam lak. Asyik2 masak merah, paprik, goreng kunyit, kari. Sekali sekala masak rendang. Aku nak cuba gak resepi lain. Godek2 resepi kat internet rasa cam best je tengok resepi ni. Ayam masak kapitan. Selalu dengar nama resepi ni tapi tak pernah rasa.


Nak dijadikan cerita malam tadi dinner di D' Palma Hotel makanlah lauk ni. 


"Hmm..sedapnya ayam masak lemak ni.." aku bisik pada Liza di sebelah. 


"Kari  Kapitan lah kak ita".


"hah! mana kau tau?"


"tu dalam menu tu.." sambil aku terus menatap menu depan mata.


Hmm...not bad. Sedap! ada rasa cam masak kalio sikit. Aku rasa kalau tambah kerisek memang jadi ayam kalio. Ada juga yang panggil Kari Ayam Kapitan tapi secubit pun tak ada guna serbuk kari. 


Pagi tadi gedebak gedebuk kat dapor aku ikutlah resepi yang print kat internet semalam. Rata2 resepi lebih kurang sama tapi ni yang paling simple. Resepi dari dapur dayangjack sini. Memang sedap! Simple and easy tak payah busy2. Jom tukar selera anda.



AYAM MASAK KAPITAN
Sumber: Babybatriesyia
Dicuba : di Pdapor@anugerah terindah

Bahan Kisar
  • 1 labu bawang besar
  • 2 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 6- 7 biji Cili Merah  (aku guna 4 biji)
  • Sedikit lengkuas (DJ guna 1 inci)
  • Sedikit Serbuk Kunyit  (aku guna kunyit hidup)
Semua bahan di atas dikisar kecuali serbuk kunyit. (Kisar semua)

Bahan A
  • Ayam dipotong ikut suka (DJ guna 1/2 ekor ayam)
  • 200 ml santan
  • 50 ml susu cair (aku tak guna)
  • 4 sudu besar air asam limau nipis (DJ guna air asam jawa je) (aku pun..)
  • garam dan gula secukupnya
Cara-cara :
Tumis bahan kisar & serbuk kunyit hingga naik bau. Masukkan ayam dan gaul, biar hingga ayam empuk. Kemudian masukkan santan dan susu cair. Biarkan hingga mendidih. Masukkan garam, gula dan air asam limau tadi. Kacau sentiasa. Angkat dan hidangkan.









hhhmmm...sedap hingga menjilat jari!. Kena cuba sekali nanti boleh buat berkali2.

No comments:

Post a Comment