Monday, February 20, 2012

raih lah bahagia itu..






Salam bahagia.

Langit tidak selalu cerah.
Ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan ditengah hari.
Masih ada cahaya di hujung perjalanan yang kelam.

Itu antara cerita2 perjalanan hidup dalam diri kita. Ada bahagia, derita, pengharapan dan kemusnahan.

Dari usia remaja lagi aku sendiri tak pernah terbayangkan apatah lagi untuk terfikir bagaimana untuk melalui kehidupan yang panjang ini.

Cuma aku pernah berdoa agar dipertemukan dengan seorang yang beriman untuk membimbing aku dalam membina sebuah keluarga yang bahagia.

Semua orang kalau ditanya semua nak bahagia. Tak ada siapa yang nak derita. Tapi itu lah hukum Tuhan. Bahagia dan derita itu lah  sebenarnya yang mencorakkan hidup kita.



Pagi tadi seorang sahabat lama tiba2 menegur aku di FB. Memang lama tak jumpa dan tak dengar suara. Aku terus call dan borak sakan. Banyak sungguh kejutan!

Dia muda dari aku. Boleh dianggap sebagai adik. Tapi perjalanan hidupnya tak se gah bunglow yang dihuni dan tak seindah kondo yang diduduki. Tapi aku salute dengan dia. Tabah dan sabar menghadapi segala dugaan dari depan, belakang, kiri dan kanan hatta dari orang2 yang menjadi tempat berlindung rupanya menjadi duri dalam daging. Dia pernah tewas dek hasutan berapi, pernah jatuh dek keegoan seorang lelaki. Demi sebuah cinta, sebuah keikhlasan dan demi sebuah kejujuran  akhirnya dia bangun mengecapi bahagia dari kesabaran yang hakiki. Sesungguhnya hikmah Allah itu tak mampu diadili.

Sajak yang terlintas di hati malam tadi rupa2nya menjadi milik sahabat ini.



ingin ku lemparkan matahari itu
ke dadamu
mencairkan hatimu yang beku
agar kau tahu
aku rindu

ingin ku gapai bulan
berwarna biru
menyuluh matamu yang kelabu
agar kau lihat
tangis senduku

kita diikat dengan janji
lafaznya tertulis di tiang Arasy
talinya dari emas berduri
mengikat diri sampai mati

aku masih mencari jawapan
rahsia Mu Tuhan...



raih lah bahagia selagi kita termampu.


No comments:

Post a Comment