Wednesday, March 19, 2014

ORANG TERANTUK AKU TENGADAH

Assalammualaikum. Salam bahagia.

Terkejut dari tidur jam 2.00 pagi tadi tiba2 terus teringat nama MH370. Celik mata je terus nak tahu berita terbaru tentang pesawat ini. Rasa hidup macam 'terganggu' sikit kesan dari tragedi ini dan selagi tiada jawapan yang ditemui. Kat mana lah pesawat ni? Bilalah nak temui jawapan atas kehilangan yang misteri. Walau aku tiada kena mengena dengan kejadian tetapi sedikit sebanyak tempiasnya menampar hati.

Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Ayat klise tu. Skema. Tak tau lah orang lain tapi bagi aku memang ada hikmahnya. Bila kuasa sains berakhir di situ kuasa Allah bermula. Aku memang benar2 terpukul bila mendengar hujah2 itu di skrin TV.

Selama hari ini bukan tak sedar cuma kadang kala mamai sikit tentang perkara2 itu. Tiba2 rasa diri ini sangat2 kerdil dan kecik benau. Selalu aku diingatkan.."mati itu datangnya sewaktu-waktunya. Kun fayakun jadilah ia".

Kehilangan pesawat MH370 banyak menyedarkan aku tentang kekhilafan diri. Membuka mata melihat berapa banyak atau sikit lagi masa yang tinggal untuk berbuat kebaikan, kebajikan, amal ibadah sebagai bekal di sana. Berada di landasanNya yang benar dengan berpegang pada Quran dan sunnah.

Di saat orang lain membuat berbagai konklusi, spekulasi dan bermacam2 lagi, aku tekadkan hati, kuatkan iman agar aku sentiasa berada di jalanNya. Aku ambil ikhtibar kejadian ini untuk membaiki diri agar suatu hari nanti andai aku dijemput pergi sekurang2nya aku mampu untuk berbicara sepetahnya dengan Munkar dan Nankir di alam yang tiada kembali.


Teruskan berdoa untuk MH370 yang ghaib di langit malam.




No comments:

Post a Comment