Friday, February 28, 2014

Tua atau murka?


Assalammualaikum wbt.

Salam di Jumaat yang barokah.

Cuaca semakin bertambah panas sekarang. Panas kering yang berdenting. Sehabis upaya aku cuba untuk tidak berada di luar ketika waktu lunch untuk menguruskan sesuatu hal tapi acapkali terpaksa juga keluar meredah kesesakan trafic waktu lunch dan menahan panasnya bahang mentari. 

Suatu ketika dahulu...20 tahun yang lalu ketika zaman remaja. Lepas sekolah aku mula berjinak2 dengan dunia pekerjaan dan kerja yang mudah diperolehi adalah kerja kilang. 

Setiap kali pulang dari shift malam sampai di rumah hampir jam 8.00 pagi. 'Pot' aku yang paling enak untuk melelapkan mata menggantikan tidur yang tertunggak malamnya adalah di bilik emak di belakang bahagian rumah. Sambil melayan mata untuk lelap aku suka berbaring di tepi tingkap sambil menatap langit yang biru. Memang sungguh biru langit ketika itu. Biru lembut yang terhampar di langit sangat mendamaikan. Sesekali ada beberapa kepulan awan yang membentuk abstrak2 tersendiri turut sama mewarnai langit. Aku renung langit sebagai terapi mata sebelum mata berehat sepenuhnya.

Malam kelmarin ketika pulang dari Masjid Negeri kak Non di sebelah aku mengeluh kecil tapi sangat berat kedengarannya. "Huh!...dunia dah semakin tua, Ita". Ketika itu terasa malam semakin gelap seperti berjerubu. Tiada angin yang bertiup dingin. Panas siang membahang hingga kemalam.

Kak Non bercerita tentang banjir yang melanda Pahang dengan teruk baru2 ini. Fenomena cuaca sejuk di Pantai Timur, kebakaran2 hutan di sana sini di musim panas ini dan juga tentang letusan gunung berapi di Indonesia. Walau pun tidak menyebutkan secara detail berapa suhu sejuk di Pantai Timur dan nama gunung berapi yang meletus di Indonesia baru2 ini aku tetap salute pada wanita yang bertaraf surirumah dan sudah punya 6 orang cucu ini terhadap perkara2 yang berlaku di sekelilingnya. 

Usia bumi yang telah menjangkau 4.5 miliar tahun memang sudah terlalu tua. Sudah sampai ke penghujungnya. Sudah hampir ke akhir zaman. Tidak mampu menanggung berbagai2 kerosakan dan bencana yang terjadi hasil dari kejahilan dan kerakusan manusia.

"semakin tua atau murka?" Tiba2 terdetik di minda aku.

Apakah bencana2 yang terjadi ini adalah tanda2 kemurkaan Allah atas kekufuran umat2Nya di dunia ini. Bumi ini adalah kepunyaanNya. Bencana itu salah satu dari tanda2 kemarahanNya. Hanya manusia yang sedar dan beriman yang dapat menilai erti sebenar di sebalik segala bencana yang berlaku. Ianya adalah tanda peringatan dari Allah. Dia sedang berkata2 kepada kita. Sedang memberi peringatan. 

Kenapa aku tiba2 menulis tentang ini?


Oh!..aku rindukan hujan!



(gambar ehsan google).



1 comment:

  1. Aku pun rindu hujan juga... whuaaaa! Esok nak start tadah air pulak.. whuaaa.. Anak buah kawen pulak esok & lusa.. lagilah whuaaaa !!! Astaghfirullah hal aziimmm..

    ReplyDelete