Saturday, February 22, 2014

HIKMAH YANG TERSEMBUNYI...

Assalammualikum wbt.

Syukur ke hadrat Allah swt atas limpah kurnianya pada aku sehingga kehari ini.

Sesuatu yang tak terjangkakan tiba2 berlaku. Bagai bulan jatuh ke riba. Orang mengantuk disorongkan bantal. Aku terima dengan ucapan rasa syukur yang tak terhingga dengan limpah kurnia ini. Bertahun rasanya aku tunggu saat itu akhirnya Allah mengabulkan doa2 aku insanNya yang kerdil dan kecil ini. Bergenang airmata tanda syukur bila tiba perkhabaran itu.

Nanti lah aku sharekan sedikit demi sedikit apa yang tersangatlah nikmatnya itu. Cuma tak tau nak mula dari mana. Takut nanti disalahertikan tapi yang penting adalah keikhlasan. Pelan2 kita atur cerita dan bicara sampai masa akan ketahuan juga.

8hb Feb lalu birthday kak cik anak dara aku the one and only. Ingat nak buat special cake untuk dia tapi tak kesampaian dek masa yang terlalu menggoda dan menduga. Sempat buat pulut kuning sahaja bila tiba2 ada berita yang tak terduga. Ada musibah yang menimpa, malang yang tak berbau.

 Boleh lihat di sini





Kadang2 musibah yang datang buatkan kita lagi kuat. Terima dengan positif dan tenang. Alhamdulillah adik beradik aku walaupun ramai perempuan tapi gandingan kami membolehkan semuanya berjalan lancar. Semua boleh diharap dan bekerjasama.

Along called aku tengahari itu dan bagi tau Amy kemalangan di Guthrie Highway. Amy adik aku no. 7 dan satu2nya yang masih bujang. Sebab aku yang paling hampir dengan tempat kejadian, aku dan hubby kena uruskan motor Amy yang rosak teruk tersadai di Plaza Toll Lagong, Elmina.

Setelah selesai semuanya aku bergegas ke Hosp. Sg Buloh tengok keadaan Amy pula. Semua adik beradik berkumpul accept Idah yang berkursus dan Alang di Ipoh. Sekecil Maisarah ni pun dok datang menyibuk coz nobody to take care of her kat rumah. Jadi macam kes yang serius bila dah ramai2 tu.

Teruk juga keadaan Amy. Patah tulang kaki. Bukan patah tebu lagi, patah bertebu2. Tulang rusuk patah satu. Muka bengkak sebelah kiri dan sebelah bahu hingga ke lengan habis tersayat dek batu jalan. Mukanya bengkak buatkan aku tak perasankan Amy yang terlantar. Nasib baik nampak janggut sejemputnya yang buatkan aku kenal Amy...hahaha..kelakar pulak rasa masa tu.

Mak mula menangis waktu tengok Amy di bilik kecemasan. Ah!..udah..silap2 kang doktor suruh keluar. Aku pegang bahu mak. "mak, jangan nangis mak...nanti doktor tak bagi mak masuk sini" sedikit ugutan kecil untuk menyedarkan mak yang tersangat emo masa tu.

Seorang demi seorang bergilir2 masuk melihat Amy di bilik kuning ruang kecemasan itu. Walau pun Amy mengingati setiap orang yang datang tapi dia masih blur..masih tak ingat yang yang terjadi. Otaknya masih bercelaru, bingung dan keliru dengan apa yang berlaku. Yang dia ingat..."moto Amy kat mana, moto Amy rosak ke, hantar moto Amy balik kampung". Pertanyaan berulang2...."Amy kat mana ni, kaki Amy patah ke? hari ni hari apa?". Adoi...!! teruk jugak ya orang yang trauma macam ni.

Setelah beberapa jam berada di wad kecemasan kaki Amy disimen dan dibenarkan keluar hampir jam 8.00 malam. Beberapa hari di kampung Mak, Along dan adik2 yang lain menguruskan rawatan untuk Amy.

Sebab tak nak tunggu lama2 dengan appointment dari hospital kami adik beradik sepakat hantar Amy menjalani rawatan di KPJ Shah Alam sementelah ada insurance cover untuk Amy dari pihak majikannya. Kini giliran aku dan family pula menjadi 'tuan tanah' untuk pantau Amy di KPJ yang berhampiran dengan rumah. 

Dah namanya hospital swasta lah kan..semuanya pantas dan dengan kadar segera. Hari ni admitted esok dah buat operation memasukkan besi di kakinya yang patah. Mak bertunggu tangga menjaga Amy di hospital bergilir2 dengan Ayoi dan Faiz bila tiba waktu malam. 

Alhamdulillah Allah berikan kesihatan yang baik untuk mak menjaga Amy. Tak ada siapa yang suruh memang mak nak temankan Amy sendiri di hospital. Mungkin sebab Amy masih bujang, sebab Amy anak yang pendiam dan tak banyak merungut ikut je apa apa yang terbaik buat dia tanpa merungut buatkan mak tak sampai hati nak biarkan dia sorang2 terlantar. 


Tanda kenangan cerita cik Amy di blog ini. Semuga cepat sembuh. Ujian Allah itu ada rahsia yang besar di sebaliknya. Allah akan meningkatkan darjah keimanan untuk orang2 yang sabar. Sabar cik Amy ye...rehat2 kat kampung sambil teman2kan mak dan Sarah.


tiba di KPJ Shah Alam setelah buat rawatan susulan di Hosp. Sg. Buloh.









antara doa, harapan dan kenangan.




Faiz dan Sharmine anak2 sedara yang sama besar dengan cik Amy. Dalam wad yang sangat selesa...The Suites you!




yang tudung biru bukan anak sedara bro!..yang tu kak Long kita. Orang kuat family...(sambil sinsing lengan).





Siti Adni Maisarah si comel yang datang sebagai penguat semangat untuk cik Amy. 
Yo!..bro!... hok aloh mu! (sambil lambai tangan)




Sekian. Cerita yang diupdate untuk entry sebulan sekali. Tunggu cerita lain bulan depan pula gamaknya.

Lepas ni kita pasti makan pulut kuning lagi. Mak pasti buat dengan kari telur..hihihihi...

Selamat bersantai di hujung minggu. 

1 comment: