Monday, February 24, 2014

MONDAY BLUES...


Assalammualaikum wbt.



Pernah melalui Monday Blues? ke selalu? hihihihi... kalau selalu sangat bermonday blues susah gak kan.

Semua orang tahukan apa itu Monday Blues terutama untuk orang2 yang kerja di ofis2. Hari ni aku rasa aku melalui Monday Blues yang teramat teruk sekali. Patutnya hari Isnin pertama dalam setiap minggu adalah hari permulaan yang sangat baik untuk memulai semula perjalanan kehidupan untuk seminggu lagi setelah bercuti di hujung minggu sebelumnya.

Kalau yang bercuti hujung minggu selama 2 hari Sabtu dan Ahad, ada banyak masa untuk merehatkan badan dan minda sebelum memulakan kerja pada minggu yang berikutnya. Hujung minggu masa untuk berehat bersantai bersama family dan rakan2.

Hujung minggu aku sekarang ni sentiasa penuh dengan aktiviti keluarga sendiri atau untuk diri sendiri. Dari hujung minggu yang Cik Amy  eksiden hinggalah ke hujung minggu semalam semuanya full dengan macam2 agenda. 

Segala kerja rumah yang tertangguh seminggu dari Isnin hingga Sabtu sebolehnya nak dibereskan hanya dalam 1 hari sahaja di hari Ahad. Membasuh, mengemas, memasak menu2 yang menjadi permintaan anak2 yang lama tertangguh, tempahan kek untuk tambah2 rezeki dapur dan tambah poket sendiri. Belum lagi nak kira buat spa untuk muka dan badan. Nak ke sana ke mari uruskan hal2 dunia akhirat semuanya nak buat dalam masa 1 hari!. Hebatkan wanita ni! Nampak sahaja wanita ini lemah tapi Allah jadikan wanita itu sangat kuat pada kedua2 belah bahunya untuk memikul macam2 tanggungjawab (walau pun bahu dah rasa senget dan sakit). Sangat kuat tangannya untuk melaksanakan amanah dan sangat kental hatinya untuk menelan apa sahaja masalah yang mendatang.

Tapi hari ini aku sangat penat dan lelah. Cuaca panas di luar buat aku rasa tambah letih. Aircond pun rasa macam malas je nak sejuk. Tidur malam tadi sangat pulas. Sedar2 dua2 belah tangan jadi kebas. Kaki sakit2 sebab lama berdiri di dapur siangnya. Jari2 seakan kejang dan keras. Ohhh!...saraf2 aku seperti sudah tidak mampu untuk bekerja. Sudah tidak mampu untuk menanggung beban selama hampir separuh abad ini. 

Oh!...aku perlukan bibik sekarang!




io lah tu...

Adios.

2 comments:

  1. Assalamualaikum.

    Singgah sini. Baca baca Take care. :-)

    ReplyDelete
  2. saya mengalami apa yang Cik Ta alami... semua tu.. rasa usia ni dah semakin banyak.. kesihatan makin merosot... tapi kami org Johor bluesnya di hari Sunday, huhuhu

    ReplyDelete