Wednesday, December 26, 2012

RALAT VS REGRET

Assalammualaikum.

Peristiwa 2 hari lepas masih bermain2 di teratak minda . Rasa tak puas hati, ralat & regret. Semuanya gara2 sikap tidak ambil kisah dan sedikit selfish. Senang cerita tak de teamwork dalam etika kerja.

Panjang cerita kalau nak cerita pasal integriti dalam kerjaya. Dari pengalaman aku sendiri, budak2 muda sekarang ni displin dalam kerje ada sikit kureng. Jangan marah dengan kenyataan ini. Pasti dalam setiap ofis atau kerjaya yang lain akan jumpa orang2 yang macam ni. Tak ada keikhlasan dalam membuat sesuatu.

Nak jadikan cerita juga sebelum Krismas hari tu ofis aku agak lengang. Ramai yang menghabiskan sisa2 cuti tahunan. 

Seperti selalu bila customer datang untuk membuat tempahan sales person yang akan attend. Hari tu dua2 orang cuti dan tinggal seorang sahaja. Kebetulan masa customer datang yang seorang ni pulak keluar uruskan sesuatu. Nak tak nak aku lah yang kena attend bila staff admin sorang ni hulur product file warna kuning pada aku. Memang dia selalu tolak pada aku untuk attend customer sebab dia staff baru. 

Setelah cutomer ni pilih2 coklat untuk wedding anak dia dan setuju dengan harga dan cheque pun bertukar tangan selesai satu jual beli. Lega sebab order dari customer ni agak banyak dan aku dapat 'close' dia.

Tapi sikit punya terkejut beruk, monyet, badak semua terkeluar bila aku tunjukkan order tu pada sales person yang dah masuk semula ke ofis. 

A : "kak ita ini harga lama. Kita dah tak pakai dah file ni".

Aku : "hah! what the hell!..bla..bla..bla...!!!@##*&??? "

semua yang mengarut2 terkeluarlah dari mulut aku. Bukan marah sangat pun cuma itu baru setengah marah!.

Aku : "macamana you all buat kerje ni. Kalau file ni dah  tak pakai kenapa letak kat sini, kenapa tak update? You don't espect semua orang tahu apa you all buat.!"

Memang aku tak puashati. Capai satu lagi file product yang lain. Belek2 pun masih ada harga lama yang diletakkan. Memang tak update pun.

A : "itu bukan kerja saya. Dua orang tu patut update. Saya pun tak refer file tu lagi. Nak buat macamana ikut je lah harga lama tu". A jawab selamba. 

Aku : "kak ita tahu semua price dalam kepala you. Tak payah rujuk file pun you boleh ingat. Tapi bila dah jadi macam ni, kan dah rugi".

A : "saya tahu tapi saya nak tengok dua orang tu buat kerje ke tidak?". A seakan pertahankan diri.


Tangan lantas capai calculator. Tekan2 angka yang besar2. Sebab customer ni order lebih 50kg coklat ribu raban jugaklah beza harganya.

Hmmm!!! Aku hanya mampu mengeluh dalam. Rasa kesal bertandang. Bukan nak tuding jari pada sesiapa. Kalau semua orang faham apa itu integriti dalam kerjaya kesilapan kecil macam ni tak mungkin berlaku. Dan paling tak sedap berlaku pada aku. Why me?

Tak sabar nak tunggu AGM balik dari cuti. Aku harus bagi tahu hal ini. Biar semua clear dan ambil tindakan yang betul agar tidak lagi berulang kesilapan kecil yang besar ruginya.

Legakan tension. Sila jamu mata dengan durian crepe yang sedap ni.



Nak jamu selera sila buat sendiri dengan resepi 

4 comments:

  1. mcm2 kan..tp bila dah menyusahkan kita baran la jgk kan..kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang bengang giler! kalau company tu aku yang punya tiga2 tu aku bagi kad kuning! btw..thanks for drop by.

      Delete
  2. lagi satu yg Kc perasan, budak2 skrg susah nak bagi 100% comitment. tak macam kita masa mula2 kerja dulu.

    ReplyDelete