Monday, January 7, 2013

2013..selamat tinggal kenangan, selamat datang harapan.





Salam manis. 

Baru sempat singgah. Itu pun sebentar cuma. Masih belum terlambat. Selamat Tahun Baru 2013 kepada semua yang membaca blog ini. Oh! btw..maaf kalau lagu background ni mengganggu. Maaf ye..tapi aku suka nak buat cam ne kan?


Bertambah setahun lagi. Meningkat angka usia dan moga makin bertambah matang dalam menjalani kehidupan ini. Bertambah singkat perjalanan hidup. Semakin dekat dengan garisan penamat sebuah kehidupan.

Apa azam tahun baru? Pertanyaan yang klise bila setiap kali tiba tahun baru. Setiap tahun baru kena ada azam baru ke? Azam yang lama macamana?

Bagus jugak kan kalau kita ada azam untuk melakukan sesuatu yang mendatangkan kebaikan untuk diri sendiri dan family. Tapi berazam tak semestinya pada tahun baru sahaja. Bila2 masa sahaja kita boleh berazam. Kalau terlepas tahun 2013 nak tunggu tahun lagi satu baru buat azam takut2 tak sempat sebab setiap kali tahun baru nyawa kita berada di hujung tanduk!. 

Honestly aku tak pernah ada azam untuk tahun baru. Oppss..! bukan tak pernah tapi tak pernah serius untuk berazam. Aku tak mahu macam hangat2 tahi ayam. Yang aku tahu setiap hari yang mendatang, esok yang tiba aku selalu berdoa untuk setiap kebaikan pada hari itu.  Membuat yang terbaik dari semalam. Tidak ada dateline untuk mencapainya. Yang penting usaha dan keyakinan serta berdoa pada Allah. Tercapai atau tidak terletak pada usaha diri sendiri dan dengan izin Dia jua.


Walau pun azam silih berganti tapi satu yang ini selalu tetap sama yang aku nanti.








Kalendar kuda yang masih bertahan hingga kini. Dulu2 saiznya besar boleh gantung kat dinding tapi sekarang lagi comel. Kecik2 je. Aku suka kalendar ni sebab dalam ni macam2 tarikh ada. Ada Public Holiday, School Holiday, State Holiday, ada bulan Islam (Hijrah) dan tarikh lumba kuda pun ada! Satu2nya kalendar judi yang diminati oleh kebanyakan orang.

Dan diary merah tu..dari AGM. Lama dah tak berdiary2 nih. Kalau dulu diary ni ibarat blog sekarang ni lah tapi diary lebih bersifat peribadi. Terlalu peribadi. Tidak seperti blog yang masih ada cerita2 yang perlu ditapis. Diary merah tu bukan nak tulis apa pun. Bertahun tak dapat dairy cantik sewajarnya aku simpan saja atau pun buat buku resepi seperti selalunya. Oh!..ya..terlupa pulak. Boleh guna untuk urusan bisnes kecik2 aku ni. Sebab setiap tiba tahun baru aku rasa aku sudah menjadi semakin pelupa...means?...

Selamat Tahun Baru 2013. Moga duniamu sentiasa indah. Melangkahlah dengan penuh gagah bersama pengalaman yang lalu. Bungkus dengan kemas segala kegagalan dan bentangkan lembaran kejayaan. Semoga kita semua berada di jalanNya dengan limpahan taufiq dan hidayah hanya dariNya.


"patah kuku bertongkat dagu.."



No comments:

Post a Comment