Monday, September 30, 2013

A TRULY HERO...PATAH SAYAP BERTONGKAT PARUH.



Assalammualaikum. 

Salam manis pada yang masih sudi membaca coretan ini. Kiranya ini sambungan dari kisah Anas yang lalu 'Jentayu yang patah sayap'...

Bagaimana? Masih mampu untuk terbang? Hahaha...kalau namanya budak itu Anas..patah sayap pun masih boleh bertongkatkan paruh.

Ok..aku short-cutkan sahaja entry ni walau pun dah siap hampir suku cerita. Biar cepat aku publishkan sebab ada 2 3 cerita lagi yang sedang menunggu giliran.

Anas memang tak boleh duduk diam. Lagaknya seperti tak ada apa2. Lasak dan aktif. Berbuih mulut aku mengingatkan dia. Bak kata mak aku..kalau pokok rambutanlah mulut ni tentu dah berbuah berkilo2..(korang faham tak maksudnya?)

Hinggalah satu hari, lebih kurang seminggu dari tarikh operation Anas itu terjadilah lagi satu insiden yang mencemaskan aku dan family. Hubby called aku di ofis bagi tau Anas jatuh basikal. Darah menyimbah2 membasahi baju. Kepalanya luka teruk. Ya Allah!...banyaknya dugaan untuk mu Anas. Lepas satu, satu. Semoga Allah memudahkan segala2nya.

T-shirt Anas bermandi darah. Bila aku sampai rumah dia dah terbaring atas katil. Kak cik dah bersihkan badan dia tapi aku rasa badannya sejuk dan pucat. Ini tentu kes terkejut jatuh dan kepala berdarah tu.






Hospital bukanlah tempat yang disukai oleh Anas tambahan lagi baru minggu lepas dia bermalam di sana. Puas memujuk Anas untuk buat CT Scan bila dia asyik muntah2 walaupun dah tiba di hospital.

Ada lagi ke nurse yang kena cubit tendang terajang kali ni? Hihihi...nasib baik tak de walaupun mood Anas bercampur baur kali ni. Aku berjaya memujuk dia bila hubby buat demonstration pada dia camne proses CT Scan tu dilakukan. Bertuah punya budak! Nasib baik masa mesin tu bergerak dia tak lompat turun.


Mood marah dan sedih. Tengah cari ketenangan sebelum buat CT Scan.










Bermalam lagi di wad untuk tujuan pemantauan. Alhamdullilah..result CT Scan ok. Ini tanda protes tak nak baring atas katil. Lagak macam orang sihat dan tak ada apa2.






Akhirnya hubby yang temankan Anas dihospital.




yahooo!!!.. seronok giler bila discharged esoknya. Nampak sangat air mukanya yang ceria.  










Lepas Anas keluar hospital kali ke dua ini aku hantar dia 'bercuti' di kampung sementara menunggu dua2 pembedahan itu sembuh betul. Bila dah balik ke Shah Alam Anas jadi macam serik nak naik basikal. Duduk memerap kat rumah je dengan Tab dia. Dia juga dah pandai pemalu sekarang. Bila lepas mandi dah tak kasi aku ada kat bilik pakaikan baju dia. Semua dia buat sendiri. Nasib baik dia masih tak malu bila aku peluk2 dan cium dia. Alahai..Anas..Anas. Cepat2 dewasa boleh jaga diri sendiri dan moga Anas menjadi anak yang soleh dan diberkati Allah dalam hidup di dunia dan akhirat.

Sayang mama.




No comments:

Post a Comment