Friday, May 17, 2013

BULAN PENUH SELAMAT

Assalammualaikum

Dah pertengahan bulan May kini. Bulan yang penuh acara 'Selamat'. 

Bermula 1 May untuk pekerja2. Selamat hari Pekerja (Labour Day). Selamat sudah cuti segala. Cuti kerja tapi tak cuti dari kerja rumah.

5 May 2013. Selamat mengundi. Pun sudah selamat semuanya dan dah tertubuh kerajaan yang baru.



nak mengundi pun melaram sakan kau Ramlah!


tengah Q pun sempat posing lagi tu. Kalau boleh masa orang dok calit dakwat kat jari pun aku nak snap gambar.


12 May. Selamat hari Ibu. Wow! ini yang best ni. Tak dapat apa2 hadiah pun hanya kad ucapan dari anak2. Selalunya anak2 sekolah yang lebih excited sebab guru2 sendiri yang macam ingatkan mereka tentang Hari Ibu. Macam kad kat bawah ni. 


From Anas. Masa nak bagi kad ni siap bagi isyarat suruh aku tutup mata. Ingatkan dia nak main2 dengan aku. Tak teringat langsung! Bila buka mata..baaa.. cak! Wah! cantiknya kad. Kad apa ni?

uhuk!  most beautiful sangat lah!..





walau pun kad ni sponsor dr sekolah tapi aku tetap appreciated sebab Anas yang colour dan tulis sendiri.
Pinterrr kamu!







tersembunyi perkataan I love U bawah kad. So sweet..



pandai Anas bagi aku kad ni as a gift. Pandai lagi orang yang sponsor kad ni kan? To the most beautiful mama...ialah tu.

Terus membawa ke 16 May Hari Guru. Siapa nama2 guru yang tak ada langsung dalam minda korang? At least satu nama guru mesti ada dalam ingatan kan? Rindunya masa2 sekolah dulu walaupun masa sekolah tu aku rasa kenapalah lamanya zaman sekolah ni. Teringat kata2 cikgu Salbiah..sekarang Datin Salbiah..."bila awak dah tinggalkan zaman persekolahan nanti awak akan merasa betapa manisnya waktu itu dan merinduinya.." (lebih kurang cam tu lah) alahai..memang betullah cikgu. Bila ingatkan zaman persekolahan macam2 rasa yang ada. Sebak, sayu, terharu.

Sek Keb Sg. Pelong, Paya Jaras - mula aku darjah 1 hingga 2. Haru biru cikgu bila aku lari dari sekolah. Hahaha...tapi setakat sampai kat padang sekolah je. Lepas tu masuk kelas balik sambil menangis2..huhuhu.. sorry..tak ingat langsung nama2 cikgu kat sini.

Sek Keb Batu 5, Jalan Ipoh, KL - kat sini darjah 3 sampai darjah 4. Nama yang aku ingat ialah Cikgu Ibrahim. Anaknya sebaya aku Rohaya kalau tak silap. Ingat nama cikgu ni sebab dia hantar aku balik ke FRIM, Kepong sebab tangan aku terseliuh terjatuh masa main kondang kondi. (korang tak main lagi kan?)

Sek Keb Ulu Yam Bharu - darjah 5 hingga 6. Banyak pengalaman pahit manis kat sini. Orang KL masuk sekolah kampung. Macam2 cerita terjadi.Cikgu Salleh, Cikgu Mokhtar, Cikgu Ghaffar, Cikgu Bakri dan Cikgu Ibrahim. Last but not least..Cikgu Ramlah Rasul. Lembut cikgu ni sampaikan naik basikal pegi sekolah pun aku nampak kelembutan dalam kayuhannya. Hebatkan!

Sek Men Keb Kuala Kubu Bharu - 7 tahun di sini. Bukan sebab 'repeat' ye..form 1 - form 6. Dari junior hingus2an sampai jadi anak dara..pheewittt!!
Sek Men Keb yang banyak mengajar aku jadi dewasa. Sampai lepas sekolah SMK masih dalam igauan aku. Terlalu sukar membuang ingatan di sini. Terlalu banyak kenangan yang manis dan pahit. 

Form 1-3 dengan cikgu Ng dan Navina yang sangat garang. Tambah lagi cikgu Netto. Semuanya nakkan anak murid jadi manusia. Tersentuh dengan kemerduan suara Cikgu Bakar berdendang sayang. 
 Terubat luka dengan senyuman cikgu Norizah. Belaian manja seorang ibu Cikgu Salbiah. Cikgu Hasnah banyak curah ilmu menjadikan aku seorang perempuan di kelas ERT.

Meningkat remaja form 4 - 5 dengan bimbingan Cikgu Syed, Cikgu Mokhtar, Cikgu Manap, Cikgu Al-Shaari,Cikgu Zainuddin (awat lelaki semua?) nama ni sahaja yang sedang terlintas difikiran sekarang. Membimbing kami semua mencapai kejayaan hingga ke Tingkatan 6.

Bersama Cikgu Zainal (Mataram). Siapa form 6 yang tak kenal Cikgu Zainal sewaktu sezaman dengannya? Masa form 5 selalu teringin untuk berada di kelas Cikgu Zainal bila dengar kisah2 dari abang2 dan kakak2 form 6 tentang kehebatan kelasnya. Cikgu Zainal sebenarnya menjadi 'pembuka' kepada fikiran aku untuk lebih bersedia menghadapi alam dewasa dan menjadikan aku seorang yang semakin matang dalam setiap apa yang dilakukan.

Kini dalam keluarga aku juga ada yang mewarisi karier yang disanjung ini. Selamat Hari Guru untuk adik2 ku Hanidah, Siti Amiza dan my niece yg kat Bintulu Shasha Syahirah.

Untuk semua guru2 yang pernah mencurahkan ilmu kepada aku dan seluruh anak bangsa - semuga dirimu sentiasa diberkati dan bahagia dunia akhirat. Dirimu seorang pemberi yang sangat mulia.

Minggu depan dah cuti sekolah. Means...Selamat Pengantin Baru lah pulak. Undangan dah berderet. Ada yang dapat pergi ada yang tidak.

Aku pun sibuk juga memeriahkan debaran pengantin2 ni. Dah siapkan tempahan hantaran dan dah selamat tiba di Kuantan.






tema - pink dan peach.




nak sireh junjung yang simple bangat!.




tafsir Quran.




kasut Polo yang simple.




seharum kasihnya.



tokeh Herbalife ni. Confirm sihat sepanjang zaman.



kempiskan perut kembungkan poket. Bijak!




bakal diisi dengan kek, buah dan coklat.


 Selamat Pengantin baru Zuhainiza & Aizuddin on Ahad 26 May 2013. Moga bahagia ke hujung nyawa.

Selamat berhujung minggu. Selamat semuanya.

Adios.










1 comment:

  1. Assalam ita.. selamat dah semuanya.. hahaha.. aku pun nk buat entri selamat semuanya ni pun masih x brksempatan.. hari ni br nak start blog reading mana2 yg aku termiss..

    ReplyDelete