Tuesday, November 20, 2012

BAWAH KETIAK MAK!


Assalammualaikum. Salam Bahagia.

Alhamdullilah. Masih diberi kesempatan menghirup udara Muharram 1434H. 

Hi..hi..hi...tajuk entry kali ini seksi sikit..oh!..yeah!!
Bawah ketiak mak..means what? Tak de kaitan dengan mak punya ketiak sikit pun. Tapi secara tak langsung atau bayangan kasarnya orang yang tak faham maksud mesti fikirkan ketiak mak lah. Ada ashem ke? don't worry anak2..ketiak mak kau ni clean and clear!..hahaha...





Result UPSR dah keluar kan. Tahniahlah pada yang berjaya dengan cemerlang. Tak lupa tahniah untuk anak neighbour aku Rani anaknya Pooja dapat 5A. Dah dijangka. Ramai lah mak bapak yang meraung kegumbiraan bila anak2 dapat keputusan cemerlang. Bak kata Iman masa dia ambik result kat sekolah, ada ibu bapa yang ketawa terbahak2 macam orang menangis dan ada yang menangis tapi bunyi macam ketawa. Memang konpius! 

"anak dia ketawa tak Man?"

"tak..anak dia biasa je.."

sah! mak bapak yang terlebih gumbira.

Cuti sekolah yang dah berlalu seminggu ini memang aduhai...hiruk pikuklah kat rumah tu. Rasanya bukan kat rumah aku je kot yang terjadi macam ni. Musim2 hujan ni tak leh nak pegi mana sangat. Berkubang kat rumah. Tengok TV, main games, internet dan adakalanya tetapi selalunya lah...bergaduh. 2 orang 'Power Rangers'  tu satu hari kalau tak bergaduh tak sah. 

Minggu lepas jugak aku ambil cuti 4 hari sambung terus dari cuti Maal Hijrah. Penat 'bersilat' kat dapur sediakan makanan dari breakfast , lunch, dinner dan supper. Sampai dah tak tahu nak masak apa. Selalunya supper budak2 ni buat sendiri. Dah tak kuasa nak layan. Sekali sekala aku jadi 'tarzan' bila 'Power Rangers' ni buat rumah jadi tongkang pecah! Last2 hari Sabtu dan Ahad ari tu aku bawa budak2 ni pegi makan kenduri yang berderet2 jemputan sepanjang minggu. Fuh! lega..lepaslah lunch tak payah masak. Kemaruk betul! Tengahari tadi pegi beli lagi stok bahan mentah yang dah surut sebelum akhir bulan. 

Weh!..mengeluh ke? Tak..sekadar luahan rasa seorang ibu. Sebenarnya dalam penat2 masak tu rasa seronok dapat masak untuk anak2 yang banyak aku tertangguh nak buat masa waktu persekolahan. Masak dengan penuh kasih sayang. Bila tanya sedap tak? semua cakap sedap rasa hilang penat memasak. Untunglah korang kan..duduk bawah ketiak mak!

Waktu Kak Chik (KC) dapat result cemerlang dalam UPSR dulu aku memang dah cakap dengan dia suruh masuk asrama. Sapa tak nak kan bila anak2 dapat belajar di sekolah yang terbaik. Puas pujuk KC akhirnya rela dalam paksa KC pergi jugak lah ke Sek. Seri Aman PJ tapi duduk di asrama Toh Puan Norashikin. Aku hanya nak KC berdikari dan merasai pengalaman macamana duduk kat asrama. Princess sorang ni rupanya tak betah dengan suasana asrama. Cenggeng dan peleche. Hari2 dok call aku dengan suara sebak dan teresak2. Lama2 aku pun jadi kesian.   Takut gak dia tension dan stress. Kang mental torture lak. Segarang2 dan sebengis2 aku..dalam hati so fragile. 1 bulan je KC kat Seri Aman. Last2 KC pindah balik ke sekolah dia di Sec. 19. Wah! nampak dia 'terbang bebas' dengan BFF Nani, Tasha, Dhia dan Dilla. Itu semua sebab nak duduk bawah ketiak mak!

Bukan sebab KC tu Princess tapi Power Rangers aku sorang ni pun tak nak duk asrama. Masa result percubaan UPSR keluar ramai kawan2 dia isi borang untuk apply sekolah asrama tapi dia tak buat. 

"kenapa Iman tak isi borang?"

"kita tak suka lah duduk asrama. Budak2 perempuan suka sangat duduk asrama"

"Iman tak nak duduk asrama ke nak duduk bawah ketiak mama?"..

"hih...hih...hih.."

Patut lah result Iman cukup2 makan je nak masuk ke SMK Sec. 19. Alahai...anak omak!

Nanti terus masuk U je lah, iye Iman..

All the best untuk semua.



No comments:

Post a Comment